Om de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda te kunnen verbreden, moeten Van Kan en zijn team weten welke kunstwerken er in de omgeving liggen. ‘Met kunstwerken bedoelen we bijvoorbeeld viaducten en bruggen over het spoor, maar ook duikers. Dit zijn onderwatertunnels die wateren met elkaar verbinden’, legt Van Kan uit. ‘De kunstwerken zijn soms verouderd of aangetast. Het oudste komt uit 1937. We berekenen en wegen af welke kunstwerken moeten worden vervangen of kunnen worden hergebruikt.’
In samenwerking met de omgeving
Voor de evaluatie van de kunstwerken is een goede samenwerking met de beheerders van de omgeving nodig. Van Kan: ‘We hebben partijen zoals Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland, gemeente Zuidplas en waterschappen gevraagd naar de beschikbare gegevens van hun kunstwerken. Dat zijn er in totaal rond de 100. We gaan op locatie langs en komen op de route ook nieuwe kunstwerken tegen die nog niet in onze gegevensanalyse zitten.’
Hergebruik materialen
Het is volgens Van Kan van groot belang om alle kunstwerken te inspecteren. ‘Zo krijgen we inzicht in welke kunstwerken kunnen blijven staan, verwijderd of aangepast moeten worden. Vroeger was het verkeer veel minder zwaar. Om er zeker van te zijn dat het verkeer straks veilig over de kunstwerken heen kan rijden, controleren wij bij een inspectie op zichtbare schade en maken we berekeningen om de constructieve veiligheid aan te tonen. Naast direct hergebruik van een kunstwerk kunnen in sommige gevallen ook onderdelen ervan worden hergebruikt. Bijvoorbeeld de liggers van een viaduct, waarvan wij de levensduur kunnen verlengen met onderzoek en berekeningen. Door deze inspecties kunnen we binnen het A20-project een realistische inschatting maken van de kosten en materialen.’