Diederik van Nederveen, Coördinator Conditionerende- en Toestandonderzoeken bij advies- en ingenieursorganisatie Arcadis, vertelt er meer over.
Conditionerende- en toestandonderzoeken zijn onderzoeken ter voorbereiding van de realisatiewerkzaamheden. AlphA20 (het samenwerkingsverband van RHDHV en Arcadis) verzamelt in opdracht van Rijkswaterstaat onder meer informatie over de opbouw en milieukundige kwaliteit van de ondergrond, de staat van het wegdek en viaducten en over aanwezige flora en fauna.
Om al deze informatie boven tafel te krijgen, voert AlphA20 de verschillende onderzoeken uit. In de eerste fase gebeurde dat vanachter het bureau, bijvoorbeeld door historische informatie te bestuderen en berekeningen uit te voeren. Hier merkte u als omwonende of weggebruiker niets van. Maar om de situatie volledig in beeld te brengen, is het ook nodig om onderzoek te doen in het gebied zelf. Dat heet veldonderzoek.
Zorgvuldig onderzoek
“We hebben eerder al een tweetal veldonderzoeksrondes uitgevoerd”, vertelt Diederik van Nederveen. “We gaan nu opnieuw veldwerk uitvoeren omdat de resultaten van eerder onderzoek soms om een verdiepingsslag vragen en er nu ook onderzoek gaat worden uitgevoerd door andere disciplines. Bovendien is het ontwerp op enkele punten aangepast, waardoor we nu ook op deze nieuwe locaties onderzoek moeten doen. We willen graag alle risico’s rondom het project in beeld brengen, zodat Rijkswaterstaat op tijd maatregelen kan nemen. Dat voorkomt vertraging en dus overlast tijdens de uitvoering. Daarbij komt dat er ook minder kans is op extra kosten als gevolg van onverwachte situaties.”
Start veldwerk in september
De onderzoekers werken nu aan de voorbereidingen voor de uitvoering van de nieuwe ronde onderzoeken. Het gaat daarbij om het maken van een planning, het aan vragen van vergunningen en verkeersmaatregelen en het verzorgen van betredingstoestemmingen. Als het nodig is om uw perceel te betreden, krijgt u daar in de periode juli- september bericht over. In september verwacht AlphA20 met de nieuwe ronde veldonderzoeken te starten.
Hinder en schade
Diederik: “De vorige onderzoekrondes bestonden nog uit veel handmatig veldwerk. Nu de onderzoeken specifieker worden hebben we steeds vaker groter materieel nodig, omdat we voor de onderzoeken tot grotere dieptes moeten reiken of kleinschalige ontgravingen moeten doen. Daarbij zetten we zo klein mogelijk materieel in en werken we zo voorzichtig mogelijk om schade aan percelen te voorkomen. Mocht er toch schade ontstaan, dan lossen we dat netjes op.”
Rijkswaterstaat streeft ernaar om de werkzaamheden met zo weinig mogelijk hinder uit te voeren. Voor de veiligheid van weggebruikers en de medewerkers nemen we verkeersmaatregelen op locaties waar het onderzoek op of net naast de weg plaatsvindt. Het is mogelijk dat er tijdelijk gedeeltelijke afsluitingen nodig zijn. Dat doen we zoveel mogelijk ’s nachts.