Laura Vredenborg is adviseur bodem en gezonde leefomgeving bij AlphA20, het samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV en Arcadis. Ze legt uit wat milieuhygiënisch bodemonderzoek precies inhoudt. ‘We controleren de bodem van het projectgebied onder andere op zware metalen, PFAS en oliesporen. Daardoor weten we welke maatregelen er mogelijk nodig zijn in de realisatiefase van het A20-project. Dit om de veiligheid van de medewerkers te garanderen. Maar ook om verontreinigde grond goed te kunnen afgraven en afvoeren, volgens de wettelijke normen.’
Afstand tot het wegverkeer
De eerste onderzoeksronde in de middenberm van de A20 verliep voorspoedig. Er was zelfs een nacht minder voor nodig dan gepland. Vredenborg: ‘Tijdens de onderzoeken hebben we de wettelijke verplichting om voor een bepaalde afstand te zorgen tussen het wegverkeer en de medewerkers van de onderaannemer die de onderzoeken uitvoert. Maar in een groot deel van ons projectgebied is de middenberm niet breed genoeg, of ontbreekt er een vangrail. We willen de medewerkers niet in gevaar brengen en sluiten in die gevallen daarom een rijstrook af. Ook op de weghelft die het verst van de onderzoeken vandaan ligt.’
Veiligheidsmaatregelen
De realisatiefase van het A20-project laat nog even op zich wachten, maar Vredenborg stelt dat het belangrijk is om nu al een beeld te hebben van de staat van de bodem. ‘Op de plekken waar we verontreiniging zijn tegenkomen, zullen we mogelijk aanvullend onderzoek moeten doen naar de precieze omvang. Hoe sneller je een compleet beeld hebt van de verontreiniging, hoe beter je voorbereiding.’ Vredenborg doelt daarmee op de mogelijk te nemen (veiligheids)maatregelen en een kosteninschatting. Volgens haar staat de veiligheid van de medewerkers altijd voorop. ‘Daarom zal het ook in de toekomst mogelijk nodig zijn om rijstroken af te sluiten, op de plekken waar aanvullend bodemonderzoek of andere onderzoeken nodig zijn. De bodemonderzoeken voeren we het liefst overdag uit. Maar als dat niet kan, zoals bijvoorbeeld in de middenberm, dan voeren we ze ’s nachts uit. Zodat de weggebruiker hier zo min mogelijk hinder van ondervindt.’