Door nieuwe inzichten werd het Inpassend Ontwerp eerder dit jaar aangescherpt. ‘We waren tot de conclusie gekomen dat de doorstroming op de straks verbrede A20 en met name de aansluitingen nog niet optimaal zou zijn’, aldus Vlieland. ‘Bij die berekeningen gaan we uit van de hoeveelheid verkeer die in 2040 gebruikmaakt van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda en het onderliggend wegennet.’ Ooms vult aan: ‘In die verkeersmodellen nemen we bijvoorbeeld ook de ontwikkelingen van nieuwe schakels mee, zoals de Blankenburgverbinding en de woningbouwlocaties in de directe omgeving. Al die ontwikkelingen hebben invloed op het verkeer dat uiteindelijk gebruik gaat maken van de A20 en de aansluitingen.’
Impact op onderliggend wegennet
De aanscherpingen op het Inpassend Ontwerp hebben het afgelopen half jaar meer vorm gekregen en zijn verder uitgewerkt, vertelt Ooms. ‘We werken van grof naar fijn: eerst lag de focus vooral op het ontwerp van de snelweg, nu kijken we meer naar wat de nieuwe situatie zal betekenen voor de aansluitingen op het onderliggend wegennet. Een van de gevolgen is dat de toe- en afritten van Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht in het nieuwe Inpassend Ontwerp aan elkaar zijn geknoopt met weefvakken. Deze aanscherping moet straks de doorstroming verbeteren, zowel op de A20 als op de wegen eromheen.’
Doorstroming vanaf N457 verbeteren
Naast kleinere aanscherpingen, zoals de ligging van het fietspad langs de A20 bij de Groene Brug en de inpassing rondom de Middelweg/Parallelweg Zuid, noemt Vlieland nog een ander belangrijk element uit het nieuwe Inpassend Ontwerp. ‘Bij de aansluiting Moordrecht (vanaf de N457, red.) hebben we 2 toeritten richting Rotterdam voor ogen. Voor de ene toerit gaat het verkeer vanuit Waddinxveen rechtsaf de A20 op, voor de andere vanuit Gouda naar rechts en dan met een lus de A20 op. Dit noemen we ook wel een “Deventer-aansluiting” vanwege een gelijksoortige aansluitvorm bij Deventer (A1/N348: zie onderstaande afbeelding, red.). Hiermee voorkomen we dat 2 grote verkeersstromen op elkaar moeten wachten en verbeteren we de doorstroming op het kruispunt.’ Bij de verkenning van dit soort aanscherpingen stemt het projectteam veel af met andere wegbeheerders, zoals de provincie Zuid-Holland en de omliggende gemeenten.
Het Inpassend Ontwerp als fundament
Het projectteam hoopt het nieuwe Inpassend Ontwerp in het 1e kwartaal van 2025 beschikbaar te stellen voor het bepalen van de milieueffectstudies. Uit die studies kunnen mitigerende maatregelen volgen, zoals geluidsschermen of extra groen voor flora en fauna. Het nieuwe Inpassend Ontwerp is daarmee dan ook een belangrijk fundament voor het vervolg van het A20-project, waarin deze maatregelen weer tot een verdere verfijning van de opgave leiden, aldus Ooms. ‘Hoe beter we de technische kant van het project nu toetsen en aanscherpen, hoe beter de verkeersveiligheid en doorstroming in de toekomst.’