Aanmelden Nieuwsbrief
Op 11 maart 2019 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, met bestuurders in de regio de bestuursovereenkomst A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda getekend. Ook is de voorkeursbeslissing ten behoeve van de verbreding van de rijksweg naar de Tweede Kamer gestuurd. Het gaat om een verbreding van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken in beide rijrichtingen tussen de aansluitingen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. In de rijrichting Gouda – Nieuwerkerk aan den IJssel begint de verbreding bij de onderdoorgang van de A20 onder de A12. Vanaf Nieuwerkerk aan den IJssel richting Gouda loopt de verbreding totaan de bestaande A12-afrit bij Gouda, waarmee een vijfde rijstrook in het Gouweaquaduct in die rijrichting wordt aangelegd. Met de verbreding kan het verkeer beter en veiliger doorrijden.
Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt naast aanvullende maatregelen ten behoeve van de doorstroming en veiligheid ook gekeken naar maatregelen tegen geluidsoverlast. De saneringsopgave bij Nieuwerkerk aan den IJssel wordt daarbij meegenomen.
De voorbereidingen voor de eerste werkzaamheden starten naar verwachting in 2021, twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland.
Voor meer informatie betreffende de voorkeursbeslissing kunt u hier terecht.
Onderzoeksrapporten en het participatiedocument
Graag informeren wij u over de stand van zaken van de MIRT-Verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda. De Bestuurlijke Adviesgroep (BAG) voor de A20 MIRT-Verkenning heeft een Voorlopig Voorkeursalternatief (VVKA) bepaald. De overwegingen voor deze keuze staan beschreven in de Notitie Voorlopig Voorkeursalternatief. Lees meer
In het kader van de participatie bij de MIRT Verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda worden op 5 november 2018 een stakeholdersbijeenkomst en een informatiebijeenkomst georganiseerd. Lees meer
De doorstroming en verkeersveiligheid op de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda kunnen beter. Welke verbeteringen het beste zijn, onderzoeken we tot december 2018. Daarbij kijken we naast wegverbredingen ook naar andere maatregelen zoals mogelijkheden van Smart Mobility en de inzet van de fiets. De A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda vervult een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Rotterdam (Haven), Greenport, Westland-Oostland en Greenport Boskoop. Op nationaal niveau is dit wegvak een grote bottleneck in de doorstroming tussen Rotterdam en Utrecht. De groei van het verkeer betekent dat de bereikbaarheid van economisch belangrijke locaties steeds verder onder druk komt te staan. Dit stuk van de A20 kent nu al problemen met doorstroming en verkeersveiligheid. Richting Utrecht zijn de problemen het grootst. Er is sprake van een ‘flessenhalsprobleem’ doordat de A20 bij Nieuwerkerk aan den IJssel van drie naar twee rijstroken gaat. Dit traject staat op nummer drie in de file top-50 van 2016. Ook het samenkomen van het invoegende verkeer vanaf de A20 met het doorgaande verkeer op de A12 richting Utrecht bij Knooppunt Gouwe geeft problemen, doordat vrachtverkeer op de A12 met lagere snelheid twee rijstroken naar rechts moet opschuiven. Ook richting Rotterdam op de A20 zijn er fileproblemen tussen het Gouwe-aquaduct en Nieuwerkerk aan den IJssel. Dit komt vooral door de grote toestroom van verkeer dat invoegt bij Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel. Vaak zorgt dit voor filevorming tot aan de A12 bij Gouda. Dit traject staat op nummer zeven in de file top-50 van 2016. Voor de gemeenten aan de A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda leiden de dagelijkse files tot een verslechterde bereikbaarheid, wat indirect leidt tot een minder aantrekkelijk vestigingsklimaat.
De economie trekt aan. Het doorstromingsprobleem wordt steeds groter door de toekomstige groei van het verkeer. Bij de aansluitingen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht is sprake van ongevallenconcentraties. Daarom heeft de minister besloten tot de Verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda. Het primaire doel is het onderzoeken op welke manier de doorstroming en de verkeersveiligheid kan verbeteren. Dit is vastgelegd in de Startbeslissing van de MIRT Verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda op 13 februari 2017.
Een groot aantal (regionale) partijen denkt en werkt actief mee aan de Verkenning, wat het belang onderstreept dat partijen hechten aan het vinden van passende oplossingen om de problematiek op de A20 aan te pakken. De volgende partijen werken samen in het project:
Gemeente Capelle aan den IJssel
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Gemeente Gouda
Provincie Zuid-Holland
Gemeente Rotterdam
Regio Midden-Holland
Gemeente Waddinxveen
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag
Gemeente Zuidplas
Rijkswaterstaat
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Veiligheidsregio Hollands Midden