Bij de planuitwerking van het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda gaan we al uit van de Omgevingswet. Dit doen we omdat op het moment dat het Ontwerpprojectbesluit (OPB) in 2023 wordt genomen de nieuwe wet al in werking is getreden. Als de Omgevingswet toch op een later moment in werking treedt, bekijken we of we alsnog gebruik kunnen maken van de nu nog geldende Tracéwet.
Weinig verschil
Voor burgers en andere belanghebbenden bij het project zal de overgang naar de Omgevingswet weinig verschil maken. Zowel voor de Tracéwet als de Omgevingswet geldt dat inspraak, het indienen van een zienswijze op het ontwerpbesluit en beroep tegen het definitieve besluit mogelijk zijn. Alleen de benamingen van de formele projectstappen verschillen bij de twee wetten. In de huidige Tracéwet spreekt men van een Ontwerptracébesluit (OTB) en Tracébesluit (TB) en bij de nieuwe Omgevingswet spreken we van een Ontwerpprojectbesluit (OPB) en Projectbesluit (PB).
U kunt hier meer lezen over de Omgevingswet.