‘Geotechniek is de wetenschap die wordt toegepast voor het bouwen in, onder en op de grond’, aldus Verlare. ‘Het is belangrijk dat we al onze kunstwerken, zoals bruggen, sluizen en tunnels, goed funderen. Zodat ze lang meegaan en tegelijkertijd goede veiligheid garanderen.’ Vanaf begin dit jaar voert Rijkswaterstaat verschillende onderzoeken uit in en rond de A20. Ook onder de grond. Verlare: ‘We bevinden ons nu in de planuitwerkingsfase. Een paar jaar geleden hebben we onderzocht hoe we de A20 het beste konden uitbreiden en daar kwamen verschillende varianten uit. Eén van die varianten kreeg de voorkeur, het voorkeursalternatief, en werken we nu verder uit. Hiervoor is het belangrijk om de ondergrond in kaart te brengen. Een ingenieursbureau helpt ons hierbij en voert de hiervoor benodigde geotechnische onderzoeken uit. Het bureau stelt op basis van de onderzoeken rapportages en adviezen op waarmee we in de vervolgfase verdergaan.’
Interessante grond
Het gebied waar Rijkswaterstaat de snelweg aanpast, is volgens Verlare geotechnisch erg interessant omdat het in het laagstgelegen punt van Nederland ligt: ‘Er komt veel veen voor in het gebied. Veen heeft geen sterk draagvlak en zou je kunnen vergelijken met een drassig waterbed. We moeten hier wat zwaarder inzetten op ons geotechnisch onderzoek, het is namelijk écht nodig om hier alles zo goed mogelijk in kaart te brengen gezien de slappe ondergrond.’
Achter het bureau en in het veld
Op dit moment doet Verlare met zijn team, met hulp van het ingenieursbureau en hun geotechnische specialisten en adviseurs, op verschillende manieren grondonderzoek. ‘We doen dit achter het bureau - met gegevens uit het archief - en we gaan ook het veld in om te kijken hoe het met de bodem gesteld is. We voeren daar onder andere grondboringen uit. We verrichten ook sonderingen. Met een sondering wordt de weerstand van de grond gemeten om het draagvermogen van de grond te bepalen. Het gaat om een tracé van ongeveer elf kilometer. We onderzoeken bijvoorbeeld uit welke grondsoorten het gebied bestaat, hoe draagkrachtig de grond is en welke eigenschappen de grond heeft. Deze informatie nemen we mee in het verder ontwerpen en de realisatie van de verbreding van de A20.’
De omgeving merkt wel iets van het geotechnisch onderzoek. ‘Maar wij gaan er van uit dat de overlast erg meevalt’, zegt Verlare. ‘Ten behoeve van de uitvoering in het veld zijn er op dit moment bijvoorbeeld geen plannen waarbij wegen lang afgesloten moeten worden. Omwonenden zien ons vast aan het werk. En soms vragen we bijvoorbeeld terreineigenaren om toestemming voor een boring of sondering op hun land.’