Stikstof-rekenmethode
Niet alle 11 geselecteerde projecten kunnen tegelijkertijd worden opgepakt. Er is tijd nodig voor het opstellen van stikstofberekeningen en beoordelen van mogelijke effecten hiervan op de natuur. Het zoeken naar schaarse stikstofruimte kost veel inspanning en doorlooptijd. Het vraagt inzet van specialistische expertise, die maar beperkt aanwezig is.
MIRT-brief
De minister heeft na het raadplegen van de regio’s bepaald welke projecten voorrang krijgen bij het maken van de nieuwe berekeningen. Deze 11 projecten staan in de MIRT-brief voorjaar 2022. Deze is nog wel onder voorbehoud van de beslissing van de Raad van State op het voorstel om de stikstof-rekenafstand aan te passen. Eén van deze projecten die voorrang krijgt, is het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel-Gouda. Projecten die niet behoren tot de 11 voorrangsprojecten, komen naar verwachting pas na 2025 aan de beurt.
De beslissing van de minister is geen makkelijk besluit omdat alle projecten nodig zijn om Nederland veilig, bereikbaar en leefbaar te houden. Voor het afwegingskader is er naar diverse criteria gekeken zoals: verbeteren verkeersveiligheid, bijdragen aan grote fileknelpunten en de samenhang met andere grote projecten.
Nieuwe projectplanning
De 11 projecten die voorrang krijgen, kunnen niet tegelijkertijd worden opgepakt. Een keuze in volgorde wordt nog gemaakt. Deze keuze is van invloed op de planning van het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel-Gouda. Als duidelijk is hoe de nieuwe projectplanning er uit ziet, informeren we u hier over.