Inmiddels heeft de minister na het raadplegen van de regio’s bepaald dat de A20 één van de projecten is die voorrang krijgt bij het maken van nieuwe stikstofberekeningen. ‘Deze onderstreping geeft mij veel energie’, aldus Joost. ‘Het benadrukt maar weer de noodzaak van het oplossen van knelpunten rondom dit wegennet.’
Hermans werkte hiervoor aan de planuitwerking van het project A4 Burgerveen-N14. ‘Ik had hier dezelfde rol met dezelfde uitdagingen. Alleen in een ander team en in een ander gebied. Alle lessen en uitdagingen die ik leerde bij de A4 neem ik dan ook mee om in te brengen bij de A20.’
Affiniteit
Samen met de projectomgeving hoopt Hermans uitdagingen zoals niet-gesprongen explosieven, vervanging van de Groene Brug, afstemming met ProRail en de landschappelijke inpassing van de snelweg op te pakken. ‘En dat op een plek die ik al goed ken. Mijn loopbaan begon namelijk ooit bij de gemeente Gouda in de ruimtelijke ordening. Sindsdien ben ik actief in het ruimtelijk werkveld. Ik heb kennis van en affiniteit met de ontwikkelingen die in het gebied van de A20 plaatsvinden. Ik kijk ernaar uit deze plek opnieuw te gaan ontdekken.’