Als technisch manager is Kiljan samen met het technisch team verantwoordelijk voor de technische inhoud van het project, zoals beton, wegen, verkeer, installaties en veiligheid. Het is het grootste team binnen het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda. ‘Ik deed veel ervaring op bij A4 Haaglanden-N14 en A4 Burgerveen-N14’, vertelt Kiljan. ‘Burgerveen heeft geen stikstofprioritering gekregen, maar A4 Haaglanden-N14 wel. Dat project blijf ik ook als technisch manager begeleiden. Ik kan gelukkig alle ervaring en kennis die ik heb opgedaan in de afgelopen jaren toepassen op de A20. Het is een vergelijkbaar proces. Van het ontwerp en de scope tot de besluitvorming.
Voorkeursalternatief
Op dit moment toetst Kiljan met het technisch team het Voorkeursalternatief. ‘We passen bijvoorbeeld nieuwe verkeerscijfers toe en kijken naar de impact van nieuwe ontwikkelingen. Zo zijn er nieuwe woningbouwlocaties in de omgeving. We kijken of we het ontwerp kunnen verbeteren of aanpassingen moeten doen. De bevindingen bespreken we volgend jaar in maart met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die opdracht geeft om de A20 te verbreden en een besluit zal nemen. Dan begint het uitwerken van het ontwerp en komen er studies naar de effecten die het project zal hebben op bijvoorbeeld geluid en water.’
Balans en uitdaging
Samen met ingenieursbureau AlphA20 onderzoeken we, tijdens wekelijkse ontwerpsessies, welke aanpassingen of optimalisaties van het ontwerp nodig kunnen zijn. Daarbij zijn verkeerskundigen, wegontwerpers en constructief adviseurs betrokken van het ingenieursbureau én RWS.’ Er staan genoeg uitdagingen voor de deur. ‘De onzekerheid van het stikstofbeleid heeft bijvoorbeeld een behoorlijke impact op projectplanningen en projectteams, ook bij ons. Er ligt een uitdaging om te zoeken naar een balans in het realiseren van een leefbaar én bereikbaar Nederland. Gelukkig heb ik er juist lol in om een project in roerige tijden te blijven begeleiden.’