'De planning is afgestemd op de zogenaamde cohortenplanning. Hierin staat op welk moment we het stikstofeffect van het project mogen gaan berekenen. Op hoofdlijnen is een blokkenplanning voor een deel van het project vastgesteld. Dit jaar en begin volgend jaar toetsen we of we het Voorkeursalternatief nog kunnen optimaliseren’, schetst Loman. ‘Zo kunnen we zo goed mogelijk invulling geven aan de projectdoelstelling voor doorstroming en verkeersveiligheid. In het eerste kwartaal van 2023 wordt hierover een besluit genomen. Daarna starten we met het Inpassend Ontwerp (IO). In feite ontwerpen we de wegverbreding zo, dat het ook daadwerkelijk in de daarvoor bedachte ruimte past. Na het IO komt het Integraal Inpassend Ontwerp (IIO). De uitwerking daarvan start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024. Bij het IIO kijken we naar de effecten van het ontwerp op bijvoorbeeld natuur, lucht of geluid. We hebben in dit traject ook aandacht voor de esthetische kant, samen met een landschapsarchitect. Hoe kunnen we de weg zo goed mogelijke in de omgeving inpassen? In 2024 kijken we ook naar de stikstofeffecten. Al deze stappen zijn nodig om uiteindelijk een Projectbesluit te kunnen nemen. Als alles goed gaat wordt dit besluit medio 2025 ter inzage gelegd. Een onherroepelijk Projectbesluit wordt in de 2e helft van 2026 verwacht.’
Zinvol
‘Nu de planning bekend is, zijn we in volle vaart aan de slag’, aldus Loman. ‘De enige slag om de arm is de uitspraak van de Raad van State over de ViA15. Met de uitspraak over dit project wordt bepaald of de gebruikte rekenmethode en de onderbouwing van de effecten van stikstofdepositie standhouden. Het is echt een prettig gevoel om weer stappen te kunnen maken met het project. We zijn met iets zinvols bezig, en we kunnen weer doen waarvoor we aangesteld zijn. Dat geeft rust, energie en focus.’
Let op, deze planning kan altijd nog veranderen.