In het woordenboek van Noordermeer betekent ruimtelijke kwaliteit dat je met een brede blik kijkt naar de waarde van een gebied. ‘Het project gaat niet alleen over rijstroken. Door ook aandacht te hebben voor bijvoorbeeld biodiversiteit en recreatie, maak je echt een kwaliteitsslag in de omgeving. Cultuurhistorie, archeologie, landschap: we kijken naar de verbeterpunten, maar ook naar de kwaliteit die het gebied al heeft. De A20 is een herkenbare weg die het weidse uitzicht verbindt met de stad. Dat beeld willen we zoveel mogelijk behouden.’
Wandelen en fietsen
Vanaf de beginfase van het project waren Feddes/Olthof en architectenbureau Next betrokken bij interviewrondes met onder andere gemeenten en het hoogheemraadschap. ‘We wilden graag weten wat er in de regio speelt. Daarom zijn we zelf ook in het gebied gaan rondfietsen en -wandelen. We maakten een praatje met de mensen die we onderweg tegenkwamen, om het project zo in een breder perspectief te kunnen zien. Ons beeld van de omgeving kan namelijk heel anders zijn dan dat van een omwonende. Die hecht misschien waarde aan hele andere zaken.’
Streefbeeld
Twee jaar geleden werd de Inpassingvisie vastgesteld, die de komende tijd wordt geconcretiseerd in het Vormgevings- en Inpassingsplan. Ondertussen werken de architectenbureaus ook aan het Esthetisch Programma van Eisen (EPvE). ‘Dat vormt het streefbeeld van wat we met elkaar willen bereiken’, vertelt Noordermeer. ‘Hierin verwerken we alle ideeën vanuit de omgeving. Dat doen we in overleg met de wegontwerpers. Zij geven de input, wij kijken hoe we het zo goed mogelijk kunnen inpassen in het landschap. We laten dat bewust zien met beelden. Die blijven mensen beter bij dan een rapport vol tekst. We kunnen dan makkelijker het gesprek aangaan met de omgeving en de wegontwerper.’
Meekoppelkansen
In de verdere uitwerking van hun ideeën kijken de architectenbureaus ook naar meekoppelkansen. Noordermeer: ‘Kunnen we naast het plaatsen van een rij bomen of een geluidsscherm ook meteen het fiets- en wandelnetwerk verbeteren? En hoe gaan we om met beplanting en wateropvang? Niks moet, maar we hebben hier wel ideeën over. Samen met de wegontwerpers proberen we die puzzel op te lossen.’
Over de toekomst
Bijna wekelijks zitten de architectenbureaus om tafel met de adviseurs en ingenieurs van het projectteam. Noordermeer omschrijft het als rekenen en tekenen. ‘We blijven met elkaar in gesprek. Dat is erg leuk, want zo leer je elkaars werkmethoden en aandachtspunten goed kennen. Wij vinden het vooral belangrijk om te zorgen voor houdbaarheid. Dit project gaat over de toekomst.’
Noordermeer ziet dus graag dat de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda straks nog steeds goed bij de omgeving past. ‘Ik zou het haast opvatten als een compliment wanneer mensen erlangs rijden en de weg niet zien. Onzichtbaar werk is het credo, op basis van een mooi ingepast plan.’