Tijdens deze avond werd de huidige fase van het project toegelicht en werden verschillende optimalisaties besproken. Hierbij kreeg het publiek de mogelijkheid vragen te stellen en in gesprek te gaan met het projectteam.
Joost Hermans (omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat): ‘We zijn nu bezig met het ontwerp van de wegverbreding. Een onderdeel daarvan is om, mede vanuit de omgevingswet, de projectomgeving hierin te laten participeren. Met een informatieavond als deze informeren we de omgeving, proberen we het gesprek te voeren en dingen op te halen. Zo kunnen we in het ontwerpproces nog iets doen met wensen, ideeën, suggesties of vragen. Het is belangrijk om dit niet te vroeg te doen, als er nog geen ontwerp is. En ook om het niet te laat te doen, want dan kunnen mensen er niet meer op reageren.’
Alle thema’s aan bod
Verschillende thema’s van het project kwamen tijdens de bijeenkomst aan bod: aanvullende bereikbaarheid, de projectplanning, de planuitwerking en bijbehorende stappen, de milieueffectstudies en bodemonderzoeken. Ook was er een apart deel ingericht met informatie over het thema geluid. Zo konden de ongeveer 80 aanwezigen zich verdiepen in alle thema’s. De meeste aandacht ging uit naar de optimalisaties in het ontwerp.
Optimalisaties
Hermans vertelt: ‘We hebben alle optimalisaties waar we nu mee bezig zijn laten zien. De eerste optimalisatie in het ontwerp is het Gouwe-aquaduct in de A12: hier staat vaak file. Op dit moment zijn er twee rijstroken vanuit Utrecht richting Rotterdam en drie naar Den Haag. Dat wordt aangepast naar drie rijstroken richting Rotterdam en twee naar Den Haag.
Een tweede optimalisatie gaat over de ligging en het ontwerp van een nieuwe spoorbrug. Een oude boogbrug uit 1937 is aan het eind van zijn levensduur en gaat weg. Het viaduct dat ernaast ligt blijft wél intact. Inmiddels is duidelijk dat een nieuwe brug ten oosten van de huidige boogbrug zal worden gebouwd.
Een derde optimalisatie gaat over geluidsanering, we nemen namelijk MJPG-maatregelen mee in ons project. Deze maatregelen nemen we qua ontwerp en uitvoering in één keer mee met eventuele extra projectmaatregelen. Het gaat dan om stiller asfalt en geluidswerende voorzieningen. De gevelisolatiemaatregelen aan woningen binnen het projectgebied worden wel door het MJPG uitgevoerd.
Tot slot is er een optimalisatie bij de aansluiting tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht. Daar zijn nu twee maal twee rijstroken. We hebben met de nieuwe verkeerscijfers gezien dat twee maal drie rijstroken alsnog te weinig doorstroming zouden geven. Ons voorstel is nu om ook de invoer- en uitvoerstrook tussen Nieuwerkerk en Moordrecht met elkaar te verbinden, dat heet een doorgetrokken weefvak.’ Er komen in dit deel van de A20 dan straks 2 x 4 asfaltstroken te liggen.
Meer informatie, suggesties of vragen?
- Wilt u meer weten over het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda? Kijk dan op onze projectwebsite.
- Wilt u meer inzicht in de optimalisaties? Kijk dan op de tracékaart. Hier vindt u een handige plattegrond met een overzicht van de optimalisaties.
- Heeft u zorg, vraag of juist een suggesties? Deel deze met ons via het participatieplatform en klik op ‘vraag & antwoord’ en op ‘denk mee’. U kunt ook contact opnemen via het e-mailadres a20NKGplanuitwerking@rws.nl..