Om inzicht te krijgen in de mate van filevorming, gebruikt het jaarboek onder meer de zogeheten reistijdfactor (RF). De RF-streefwaarde is dat de reistijd op autosnelwegen in de spits gemiddeld 1,5 keer langer is dan buiten de spits. In de regio West-Nederland Zuid hebben 7 trajecten een RF-waarde van boven de 1,5. De A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda vinden we op dat lijstje tweemaal terug. Het gaat allereerst om de gemiddelde avondspits vanaf knooppunt Gouwe (RF = 2,09) naar knooppunt Terbregseplein. Ook in tegenovergestelde richting voldoet dit traject niet aan de norm, met een RF van 1,61.
Kijken we op de A20 naar specifieke wegvakken, dan ligt de RF nog hoger. In de ochtendspits staat het traject tussen knooppunt Gouwe en aansluiting Moordrecht gemiddeld op plek 5 van drukste wegvakken, met een RF van 2,21. In tegenovergestelde richting en in de avond staat dit traject op plek 3. De RF is dan maar liefst 3,46.
Bovenstaande cijfers benadrukken het belang van project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda. De komende jaren werkt Rijkswaterstaat hier hard aan wegverbreding, om zo de filevorming te kunnen terugdringen. Daarnaast neemt hierdoor de gemiddelde reistijd af en de veiligheid toe.
Bekijk hier Jaarboek Verkeer Rijkswegen West-Nederland Zuid 2022.