Henri van Dongen is projectleider conditionerende onderzoeken van projectteam AlphA20. ‘Het gaat om onderzoeken die de risico’s voor het project in beeld moeten brengen. Op basis van de resultaten kun je beheersmaatregelen treffen’, legt Van Dongen uit. Hieronder vallen onder andere archeologisch onderzoek, onderzoek naar ontplofbare oorlogsresten en milieutechnisch onderzoek, waarmee de kwaliteit van de bodem in kaart is gebracht. Van Dongen: ‘Het is belangrijk om de milieuhygiënische kwaliteit te weten van de grond die vrijkomt op het moment dat je gaat graven. Die grond wordt namelijk vaak hergebruikt voor andere doeleinden, zoals het ophogen van dijken.’
Hoe vervuilder de grond, hoe goedkoper het perceel
Maar ook de waarde van een perceel hangt af van de kwaliteit van de grond. Om de A20 te kunnen verbreden, koopt RWS percelen aan. Van Dongen: ‘Vergelijk het met een auto. Een auto met schade is ook goedkoper dan een auto zonder. Hetzelfde geld voor grond. Hoe vervuilder de grond, hoe goedkoper het perceel. Wanneer de grond sterk vervuild is, moet je die saneren. Dat brengt extra kosten met zich mee.’
Bij verontreinigde grond moet je bijvoorbeeld denken aan grond die verhoogde gehaltes zink of andere zware metalen bevat. Ook kan de grond verhoogde gehaltes PAK bevatten – Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen – die ontstaan bij de onvolledige verbranding van hout.
Saneren of afdekken
Voordat de werkzaamheden aan de verbreding van de A20 beginnen, is het belangrijk om te weten of er gesaneerd moet worden. Van Dongen: ‘Dat is alleen het geval als er sprake is van ernstige bodemvervuiling. Als je dan gaat graven, bestaat er een kans dat je met die vervuiling in aanraking komt.’ Deze verontreinigde grond wordt ontgraven en naar een grondreiniger afgevoerd. Een andere optie is om de verontreinigde grond af te dekken. ‘Zo voorkom je direct contact met de grond en sluit je risico’s uit. De aannemer kan hier vervolgens rekening mee houden bij het ontwerp van de weg.’
Op basis van de conclusies van het eerste milieutechnische onderzoek verwacht Van Dongen niet dat sanering of het afdekken van bepaalde stukken grond nodig is. ‘We hebben hier en daar wel wat verhoogde gehaltes gevonden, maar niets zorgwekkends.’
Foto: VCMI