Het A20-projectteam haalde de afgelopen jaren veel meekoppelkansen op bij de betrokken gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Oftewel: projecten van partners die eventueel meegenomen kunnen worden bij de verbreding van de A20. ‘We lieten deze meekoppelkansen beoordelen door ingenieursbureau AlphA20’, legt omgevingsmanager Joost Hermans uit. ‘Over een aantal was nog geen besluit genomen, wat impact begon te hebben op ons ontwerpproces. Voor de effectstudies die begin 2024 starten, hebben we namelijk een stabiel ruimtelijk ontwerp nodig. Daarom wilden we duidelijkheid. Is er in het wegontwerp wel voldoende ruimte gereserveerd voor de meekoppelkansen? Wat is er financieel voor nodig? En wie betaalt wat, mocht het zover komen?’
Verbindingen over of onder de weg
Volgens Hermans stonden er nog een handvol meekoppelkansen ter discussie. Hij noemt de meest relevante voor het ontwerpproces van de A20. ‘Aan de westkant van de snelweg wordt in de toekomst het Vijfde Dorp gebouwd, bestaande uit 8.000 woningen. Gemeente Zuidplas wil het gebruik van de fiets daar stimuleren en zag kansen voor een fietsbrug of -tunnel, over of onder de A20.’ Een andere meekoppelkans was ecologisch van aard. Hermans: ‘De provincie Zuid-Holland is bezig met ecologische investeringen in de directe projectomgeving. Zo wordt pal naast de snelweg de ‘groene waterparel’ gerealiseerd. Een ecologische verbinding verbindt dit gebied met de Rottemeren. Hoe mooi zou het kunnen zijn als de dieren straks geholpen kunnen worden en zo makkelijker onder de A20 door kunnen komen, richting de Hollandsche IJssel?’
Alle feiten op tafel
De pressurecooker-sessie op 23 oktober gaf de doorslag over de laatste meekoppelkansen. De provincie Zuid-Holland, de gemeenten Gouda en Zuidplas en het A20-projectteam vormden samen een groep van 40 à 50 mensen. Hermans kijkt tevreden terug op het proces die dag. ‘Er was veel commitment en er ontstond meteen een open gesprek over de meekoppelkansen, waarbij alle aanwezigen over hun eigen grens durfden heen te kijken. Dat is op zichzelf al een compliment waard richting onze partners. En misschien was het mooier geweest als we eerder definitieve helderheid hadden gekregen, maar sommige gedachten en meekoppelkansen hebben ook de tijd nodig om te rijpen. Daarvan wordt pas laat in het proces duidelijk of er voldoende middelen en draagvlak voor is. Nu legden we met elkaar alle feiten op tafel en kon er ’s middags meteen bestuurlijke besluitvorming plaatsvinden.’
Onvoldoende middelen
Aan het eind van de sessie constateerden de aanwezigen met elkaar dat de besproken meekoppelkansen geen doorgang konden vinden. ‘Een teleurstellende uitkomst’, vindt Hermans. In het geval van de fietsverbinding bleek het prijskaartje te fors. Ook voor de ecologische onderdoorgang waren onvoldoende middelen beschikbaar. Daarnaast werd er getwijfeld aan het nut van een kleinere – en dus goedkopere – ecologische onderdoorgang. Dit gezien de beperkte meerwaarde voor de aanwezige doelsoorten in het gebied. ‘We gaan de A20 wel op zo’n manier verbreden dat er in de toekomst een fietsbrug kan worden aangelegd’, geeft Hermans aan. ‘Daarover zal de gemeente Zuidplas dan op een later moment afspraken moeten maken met de wegbeheerder.’
In gesprek blijven
Door de efficiënte pressurecooker-sessie kon het A20-projectteam direct verder met het Inpassend Ontwerp, dat binnenkort zal worden gepubliceerd. Hermans: ‘We kunnen nu de benodigde stappen zetten richting ons hoofddoel: het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de A20. Alle betrokken partijen zien dat de verbreding van de snelweg nodig is. Het is aan ons om het ontwerpproces nu verder te doorlopen en zo goed mogelijk neer te zetten. Ondertussen blijven we in gesprek met de omgeving en de lokale overheden over de inpassing van de weg en de effecten op de omgeving.’