Op basis van het wegontwerp wordt er volop onderzoek gedaan naar de effecten van de verbreding van de A20. Het gaat dan om milieu-thema’s als natuur, geluid, water, bodem en stikstof. Er loopt nu onder andere een jaarrond natuuronderzoek. ‘Daarmee willen er erachter komen welke plant- en diersoorten er in het projectgebied leven’, vertelt Jos de Lange. Hij is manager Planproducten A20 vanuit AlphA20, een samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV (RHDHV) en Arcadis. ‘Doordat we een jaar lang onderzoek doen, zien we bijvoorbeeld waar de nest- en overwinteringsplaatsen van vleermuizen zijn. In de eerste maanden van het natuuronderzoek hebben we al ontdekt dat de platte schijfhoren, een beschermde slakkensoort, zich in het projectgebied bevindt.’
Waardevol voor het ontwerp
Volgens Ellen Kuiper, manager Planproducten bij Rijkswaterstaat, is het belangrijk om vroegtijdig te weten wat er in het projectgebied leeft. ‘Neem bijvoorbeeld de platte schijfhoren. We gaan nu onderzoeken op welke plekken in projectgebied deze slakkensoort nog meer leeft. Hierdoor weten we op tijd dat we daarmee rekening moeten houden in het ontwerp en bij de realisatie van de wegverbreding.’ Dat geldt volgens Kuiper ook voor de vleermuizen in het gebied. ‘Door de verbreding van de A20 zullen we bomen moeten kappen. En die zijn voor vleermuizen belangrijk, onder andere in hun jacht naar voedsel. Daar zullen we dus rekening mee moeten houden.’
Alternatief leefgebied
Het natuuronderzoek gaat verder dan alleen lokalisering. Volgens De Lange is het in sommige gevallen ook mogelijk om een alternatief leefgebied te creëren voor beschermde diersoorten. ‘We onderzoeken nu wat een geschikte plek zou zijn voor de platte schijfhoren. De vraag is ook of het huidige ontwerp het leefgebied van deze slak überhaupt aantast. Hier weten we eind dit jaar meer over.’
Onderzoek naar geluid en water
Naast de natuuronderzoeken is ook het geluidsonderzoek van gestart gegaan. Hoeveel huizen gaan door de verbreding van de A20 te maken krijgen met geluidsoverlast? De Lange: ‘We verwachten voor de zomer de eerste antwoorden op deze vraag. In het vervolgonderzoek kijken we welke geluidsmaatregelen we waar moeten treffen.’ Tot slot benoemen De Lange en Kuiper de wateronderzoeken. ‘Door de verbreding komt er logischerwijs extra asfalt bij in het projectgebied. Daarnaast zullen er waterlopen moeten worden verlegd. Wat doet dat met de afwatering als het regent? En hoeveel extra opvangcapaciteit vraagt dat?’ Voor alle effecten-onderzoeken geldt dat er eind dit jaar meer duidelijkheid is over de uitkomsten. Het projectteam neemt dan waar nodig vervolgstappen om tot mitigerende en compenserende maatregelen te komen.