Het Inpassend Ontwerp voor de verbreding van de A20 is in de Planstudie tegen het licht gehouden, legt Gerco Ooms uit. Hij is technisch manager van AlphA20 en licht de meest recente wijzigingen toe. ‘We hebben het ontwerp met de nieuwste verkeerscijfers doorgerekend, op basis van het Inpassend Ontwerp uit 2019. Daaruit bleek dat er ook met een derde rijstrook nog steeds files zouden ontstaan op de A20. In het aangepaste ontwerp hebben we daarom de toe- en afritten van Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht aan elkaar geknoopt. Dit moet de doorstroming straks verder verbeteren.’
Hergebruik spoorviaducten
Het projectteam nam ook de spoorviaducten in de A20 nog eens goed onder de loep. ‘De vraag was of de huidige viaducten konden worden hergebruikt in plaats van twee nieuwe viaducten te bouwen’, aldus Ooms. ‘We onderzoeken de mogelijkheden voor hergebruik. Onze voornaamste projectdoelstellingen zijn het bevorderen van de doorstroming, het verbeteren van de veiligheid en het beperken van de hinder tijdens de werkzaamheden, maar we vinden het ook belangrijk om zorgvuldig om te gaan met thema’s als duurzaamheid, inpassing, natuur, lucht en geluid.’
Rijstrook richting Rotterdam
Een derde verandering in het Inpassend Ontwerp betreft de verbreding van de rijbaan op de A12 vanuit Utrecht richting Rotterdam. Ooms: ‘Die zou eigenlijk pas beginnen op het punt waar de A20 onder de A12 door is. In het nieuwe ontwerp begint de derde rijstrook richting Rotterdam eerder. Niet pas na de pergola (de kruising met de A12, red.), maar al bij het Gouwe-aquaduct. Daardoor gaat er op dat punt wel een rijstrook minder richting Den Haag dan in het vorige ontwerp het geval was.’ Uit berekeningen blijkt dat het verkeer vanuit Utrecht richting Den Haag én Rotterdam op deze manier straks beter kan doorrijden.
Milieueffectenonderzoeken
De wijzigingen in het Inpassend Ontwerp hebben gevolgen voor thema’s als natuur en geluid. Het nieuwe Inpassend Ontwerp is daarom de basis voor de milieueffectenonderzoeken in en rond het projectgebied, die op dit moment plaatsvinden. Eventuele aanpassingen die hieruit voortkomen, zullen worden verwerkt in de volgende versie van het ontwerp: het Integraal Inpassend Ontwerp (IIO).