Uit de analyse van deze inbreng blijkt dat het tekort aan rijstroken wordt gezien als belangrijkste oorzaak van de files. Met name Nieuwerkerk a/d IJssel is een veelgenoemd knelpunt. Het aantal rijstroken gaat daar van drie naar twee, tegelijkertijd is er in- en uitvoegend verkeer, dat zorgt voor file. Naast Nieuwerkerk a/d IJssel wordt ook het wegvak rondom het Gouwe-aquaduct als aandachtspunt genoemd. Het afslaande verkeer richting Gouda vanuit Den Haag kruist daar het verkeer vanuit Rotterdam, met soms gevaarlijke situaties tot gevolg. Aan de andere kant van de weg is er in de spits langzaam rijdend verkeer op de afrit naar de A20 richting Rotterdam, terwijl het doorgaande verkeer op de A12 richting Den Haag er met veel hogere snelheid langs rijdt. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Het rijgedrag van de weggebruikers wordt als hoofdoorzaak van verkeersonveilige situaties genoemd. Dit levert veel ongelukken op. Ook hier worden de wegvakken rondom Nieuwerkerk a/d IJssel en het Gouwe-aquaduct als knelpunten genoemd. Door de onveilige situatie met ook file tot gevolg mijden enkele weggebruikers liever die knelpunten.
Geluidshinder wordt met name ervaren door de bewoners die wonen in de buurt van de aansluiting Nieuwerkerk a/d IJssel en de bewoners die wonen in de polder langs de A20 tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht.
Voor het projectteam zijn de reacties welkome informatie bij het beschrijven van de probleemanalyse. De mogelijkheid om via de websites reacties te geven blijft. Het projectteam blijft graag in gesprek met de bewoners en weggebruikers. Via deze weg worden de omwonenden en andere belangstellenden uitgenodigd om naar de volgende inloopbijeenkomst te komen. Deze vindt plaats op maandag 4 september tussen 16.00 en 20.30 uur in het Van der Valk Hotel aan de Parallelweg Zuid 185, 2914 LE te Nieuwerkerk aan den IJssel. Iedereen is van harte welkom. Aanmelden is niet nodig.