Wat wordt in de MIRT Verkenning onderzocht?
In het onderzoek wordt gekeken naar drie alternatieven. Deze drie alternatieven gaan uit van verbreding van het weggedeelte van de A20 tussen de aansluitingen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht. In aanvulling op deze verbreding zijn in de drie alternatieven verschillende aanvullende maatregelen opgenomen. Het afsluiten van de oprit (de toerit) van Gouda naar de A12 en de A20 in de richting Den Haag en Rotterdam wordt onderzocht als één van de mogelijke maatregelen in één van deze alternatieven.
Wordt het afsluiten van de afrit van de A12 bij Gouda onderzocht?
Nee, het afsluiten van de afrit van de A12 bij Gouda wordt niet onderzocht. De afritten vanaf de A12 richting Gouda blijven open.
Waarom wordt het afsluiten van de toerit (de oprit) naar de A12 bij Gouda onderzocht?
Het afsluiten van de toerit Gouda naar de A12 en de A20 in de richtingen Den Haag en Rotterdam (zie ‘Toerit d’ in de onderstaande afbeelding) leidt tot minder verkeer en minder weefbewegingen op het wegvak tussen de toerit Gouda en het Gouwe-aquaduct. Hier zijn relatief veel ongevallen. Het afsluiten van de toerit is vooral gunstig voor de verkeersveiligheid op dit wegvak en leidt daarnaast tot een betere benutting van de nieuwe weg over de Amaliabrug langs de A12 (de parallelstructuur) en tot een betere doorstroming. Om deze redenen is de maatregel om de toerit af te sluiten opgenomen in één van de te onderzoeken alternatieven. Andere maatregelen om het verkeer vanuit Gouda naar de richtingen Rotterdam en Den Haag van elkaar te scheiden en zo het weven bij het aquaduct te verminderen zijn bekeken, maar dragen niet bij aan de verkeersveiligheid en de doorstroming. In de twee andere alternatieven in het onderzoek blijft de toerit open. De ‘Afritten a en c’ en ‘Toerit b’ op de onderstaande afbeelding blijven open in alle te onderzoeken alternatieven.
Aansluiting 11 Gouda
Wat is de stand van zaken van deze maatregel?
De maatregel is in onderzoek, er is nog geen besluit over genomen. In het onderzoek wordt zorgvuldig in beeld gebracht welke gevolgen deze maatregel zal hebben voor de situatie in en bij Gouda. Het gaat daarbij onder meer om de effecten op de lokale bereikbaarheid, de belasting van het wegennet en de verkeersveiligheid. Het alternatief waarin het afsluiten van toerit d op de afbeelding is opgenomen wordt vergeleken met de twee andere alternatieven waarbij de toerit open blijft. Zodoende kan op basis van nadere feitelijke informatie een besluit over deze maatregel genomen worden.
Hoe kan ik een zienswijze indienen?
Vanaf vrijdag 19 januari 2018 tot en met donderdag 15 februari 2018 kan iedereen een zienswijze (formele reactie) indienen op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Een zienswijze indienen kan via de website van het Platform Participatie.
Wordt er nog participatie georganiseerd tijdens de Verkenning?
Om eind 2018 te komen tot de vaststelling van het voorkeursalternatief organiseert het project ook in de loop van 2018 mogelijkheden voor participatie. Omwonenden, weggebruikers, bedrijfsleven, natuurorganisaties en andere belanghebbenden kunnen reageren op tussenresultaten en zo input leveren voor de afweging. Dat gebeurt in de vorm van bijeenkomsten en het openstellen van een speciale participatiewebsite.