Daarom geven sinds deze zomer op enkele plekken langs de A12 en A20 DRIPs (Dynamische Route Informatie Panelen) in de berm tijdens de spits aan hoelang de reistijd is over respectievelijk A12/A20 en N451/N457.
Het inzetten van DRIPs ten behoeve van de doorstroming is een van de bestuurlijk afgesproken aanvullende bereikbaarheidsmaatregelen, zoals die zijn vastgelegd in de Bestuursovereenkomst A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda, getekend in maart 2019. Met deze aanvullende bereikbaarheidsmaatregelen willen de samenwerkende overheden vóór de start realisatie van het A20-project al bijdragen aan het verbeteren van de bereikbaarheid in het gebied. De DRIPs-maatregel is binnen het samenwerkingsverband BEREIK! uitgewerkt en ingevoerd. Meer informatie over BEREIK! vindt u op https://bereiknu.nl/.
Congestie
Reistijdanalyses in 2018 en 2019 maakten duidelijk dat het aanbieden van reistijdeninformatie tijdens de spits voor drie routes zinvol is: op de A12 tussen afslag Moordrecht en afslag Goudse Poort, tussen afslag Gouda (A12) en afslag Moordrecht (A20) en tussen afslag Goudse Poort (A12) en afslag Moordrecht (A12). Voor laatstgenoemde route geeft al langer een DRIP de reistijden aan. Bestuurders kunnen met behulp van de informatie over de reistijden bepalen welke route voor hen het snelst is: A12/A20 of N451/N457. Overigens is een eventuele omleiding tijdens de spits over N451 en eventueel N457 alleen bestemd en interessant voor verkeer met een herkomst of bestemming in de regio. Buiten de spits is de A12/A20 bijna altijd aanzienlijk sneller dan de N451/N457. Daarom geven de DRIPs op die momenten geen reistijdeninformatie weer.
Calamiteiten
Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland kunnen de DRIPs ook inzetten bij calamiteiten. Dit gebeurt dan voor het omleiden van verkeer met een herkomst of bestemming in de regio. Doorgaand verkeer op de A12 en de A20 wordt bij een calamiteit omgeleid via andere routes. Dit voorkomt dat de N451 en N457 overbelast raken.