Annabel Visschedijk, gebiedsadviseur bij het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard: ‘In het waterbeheerprogramma staan de acties en ambities van ons waterschap voor de komende zes jaar. Wat gaan we doen, wat zijn onze kerntaken en aan welke overkoepelende thema’s willen we meer aandacht besteden? Het is een leidraad voor ons eigen beleid. Het programma is opgesteld in overleg met de omgeving. Tijdens speciale sessies leverden bewoners, bedrijven, collega-overheden en belangenorganisaties waardevolle input die we meenamen in het programma.’
Invloed op de A20
Het waterbeheerprogramma raakt het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda op verschillende punten, vertelt Visschedijk. ‘Ons waterbeheerprogramma is geen verplichting naar andere overheden toe, maar het heeft natuurlijk wel invloed op projecten als de A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda. Het is immers de basis van waaruit wij werken. De A20 loopt dwars door een complexe polder. Je vindt hier het diepste punt van Nederland en er zijn hier in de loop de jaren heel veel peilvakken ontstaan. Als je hier iets bouwt, heeft dat veel invloed op de bodem en de waterpeilen. Zo’n project als dit komt natuurlijk niet vaak voor. Wij grijpen deze kans dan ook graag aan om de water- en bodemkwaliteit in het gebied te verbeteren.’
Grotere duikers en extra waterberging
Een van de thema’s waarop het hoogheemraadschap de komende jaren extra wil inzetten is klimaatadaptatie, ook wel het omgaan met het veranderende klimaat. Visschedijk noemt twee voorbeelden van manieren waarop dit thema ons project raakt: ‘De A20 ligt midden in de polder en vormt daarmee een barrière voor ons watersysteem. Voor het afvoeren en aanvoeren van water zijn de onderdoorgangen van de A20 van groot belang. We kijken dus hoe we het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouda kunnen gebruiken om de afvoer en aanvoer van het water beter te maken. Door bijvoorbeeld te vragen om grotere duikers, speciale kokers, onder de weg. Een ander voorbeeld is dat we om extra waterberging gaan vragen. Door de verbreding van de A20 komt er meer asfalt in het gebied te liggen. Regenwater dat hierop valt, wordt versneld naar de sloten en tochten afgevoerd. Als het project voor extra waterberging zorgt, komt er extra ruimte voor het water om naartoe te stromen. Deze maatregelen zorgen ervoor een robuust watersysteem dat beter is ingericht op het klimaat van de toekomst.’
Nieuwsgierig?
Nieuwsgierig naar het document? U kunt het beheerprogramma hier vinden.